Qmusic veruit de grootste in online radio

Qmusic is met een aandeel van 51% van het netto bereik, veruit de grootste speler in de online radio markt in Nederland.

Dit blijkt uit luistercijfers die The Media Exchange in 2016 heeft gemeten. The Media Exchange heeft vanaf 1 januari tot en met 31 december 2016 gemeten hoeveel luistersessies van tenminste 5 minuten plaats vonden voor alle online themazenders.

Marktaandeel op basis van netto bereik

uniek bereik

The Media Exchange (Qmusic en de independents) hebben hiermee een marktaandeel van ruim 60% van het netto bereik van de online themazenders in Nederland en is hiermee de grootste aanbieder.

Rob Beijersbergen, Verkoop directeur Qmusic: “We steken veel tijd in onderzoek om zo de ideale muziekmix te kunnen aanbieden. Het is dan ook mooi om te zien dat onze online themazenders het zo goed doen. Met de kennis en ervaring die The Media Exchange brengt zijn we in staat om onze propositie voor onze adverteerders te verbeteren. Zo zullen we op korte termijn de mogelijkheid bieden om te Geo-targeten. Hierdoor kunnen adverteerders hun boodschap nog gerichter inzetten om specifieke doelgroepen te bereiken. Blijven innoveren is voor ons essentieel om in te kunnen spelen op de behoefte van onze relaties, om zo ook onze luisteraars relevantie te kunnen blijven bieden’’.

Arthur Hoogendijk: ‘’We hebben de afgelopen maanden bijna 200 Gig aan data verwerkt om het luistergedrag van de online radioluisteraar in kaart te brengen. Dankzij analyseren van deze data in combinatie met onze samenwerking met MSI-ACI Europe hebben wij nu inzicht in de profielen en de marktverhoudingen. Daarnaast hebben wij 35 effect studies uitgevoerd in samenwerking met MeMo2. Deze informatie stelt ons in staat om onze bureaus en adverteerders nog beter te adviseren. Mooi dat we nu uitspraken kunnen doen over het luistergedrag naar online themazenders. ’’


Bron: